Komoly drágulást jelez előre a Közúti Fuvarozási Árindex

A KFX, azaz Közúti Fuvarozási Árindex egy objektív, teljeskörű iparági árindex, amely megmutatja, hogy a különböző gazdasági hatások mekkora árváltozást indokolnak a közúti áruszállítási szolgáltatások területén.

A negyedéves rendszerességgel megjelenő mutató tartalmazza a közúti fuvarozás összes költségét, úgymint üzemanyag, gépkocsivezető, autópálya, értékcsökkenés, lízing kamatok és az egyéb költségek (szerviz, biztosítások, irodai költségek stb.). Ezen túlmenően figyelembe veszi az € árfolyam változását, a termelékenységi mutatók (pl. járművek futásteljesítménye) és hatékonysági mutatók (pl. üres futások) hatásait is.

 

Az index megalkotója a DigiLog Consoulting ügyvezetője, Lajkó Ferenc, korábban a Waberer’s üzletkötőjéből lett a cég vezérigazgatója, aki közel 20 éves tudását osztja meg a cégek tulajdonosaival az új üzleti-modell alkotástól a logisztikai szaktanácsadásig.

 

Az Árindex segítségével a fuvarozók követni tudják saját költségeik alakulást az iparági átlaghoz hasonlítva és hitelesen tudják alátámasztani az árváltozásaikat a megbízóik felé. A megbízók pedig pontosan követni tudják a közúti fuvarozás költségeinek alakulását, ezáltal ellenőrizni tudják azok mértékét.

 

A DigiLog legújabb sajtóközleményében tudatta, hogy korrigálni kényszerült a negyedévente frissülő mutatót:

 

„annak ellenére, hogy a Közúti Fuvarozási Árindexet (KFX) negyedévente kalkuláljuk teljeskörűen, az elmúlt három hétben bekövetkezett extrém gazdasági hatások arra késztettek, hogy márciusi adatokkal frissítsük 2022-es előrejelzésünket".

 

 

Március elején az euróárfolyam és a nyersanyagárak is rendkívüli kilengéseket mutattak, nem is beszélve a hazai üzemanyagár-korlátozás változásairól. A célunk, hogy hirtelen és nagy változások esetén is segítsük a közúti szerződések résztvevőit, a megbízókat, a fuvarozókat és a szállítmányozókat abban, hogy pontos, objektív számokat használhassanak az üzleti döntéseikhez, megállapodásaikhoz - tette hozzá az ügyvezető.

 

A 7,5 tonnát meghaladó kamionok estében március 13-tól eltörölt árstop önmagában is komoly költség sokkot okozhat a hazai gazdaságban, hiszen csak ennek a hatása a belföldi fuvarozásban 14,3 százalékos, a nemzetközi fuvarozásban pedig 10,9 százalékos azonnali áremeléssel kompenzálható. 

 

Ha az összes költségelem változását vizsgáljuk (beleértve az előbb említett árstop megszűnését, a gyengülő forintot, a munkabérek, a járművek, az autópálya díjak és az egyéb költségek), akkor 2022-re vonatkozóan az árindex aktuális becsült értéke nemzetközi közúti fuvarozás esetén  118,6 százalék, a belföldi közúti fuvarozás esetén 124,8 százalék.

 

Ez az érték azt jelenti, hogy a 2021-es bázishoz képest, a 2022-ben jelentkező összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi közúti fuvarozás esetében 18,6 százalékos, a belföldi közúti fuvarozás esetében pedig 24,8 százalékos díjemelés kompenzálná.

 

A március eleji adatokkal frissített értékek azt mutatják, hogy korábbi, 10 százalék körüli becslésünkhöz képest is drámaian nőhetnek a közúti fuvarozás árai a tavalyi évhez viszonyítva, elsősorban a kőolaj világpiaci árnövekedésének, a forint extrém gyengülésének és a hazai ár maximum fuvarozók számára történő megszüntetésének (7,5 t feletti nagy teherautók esetében) köszönhetően - mondja Lajkó Ferenc. 

 

Forrás: https://gyartastrend.hu/

            www.digilogconsulting.com

Ajánlatkérés
A honlap sütiket használ a böngészés támogatására és egyes funkciók elérésére. A sütik kezeléséről további információt az Adatvédelem menüpont alatt talál.