Idén nagyot változott a fuvarozás adóköltsége!
Ami tömören lefordítva annyit tesz, hogy a már rutinszerű ügyletmenet és számlázás is módosult.
Ezért joggal merül fel a szállítmányozási és fuvarozási szakmában
a következő és legfőbb kérdés:
Mit lehet ezután áfa nélkül, és mit áfásan kiszámlázni?
Vegyünk egy példát!
A fuvar megrendelése egy harmadik országból érkezik Magyarországra, egy magyar székhelyű céggel rendelkező szállítmányozónak (más néven speditőr), mint amilyen a Variola Sped is. Egy ilyen fuvar teljesítését ez a magyar székhelyű speditőr továbbadja úgymond egy szintén magyarországi fuvarozónak - aki tehát szintén Magyarországon van fuvarozóként, cégként bejegyezve.
És akkor mi történik a számlázási gyakorlatban?
Röviden, tömören járjunk ennek utána!
Akkor… 2018 végéig
Azt a bizonyos fuvardíj számlát a magyar fuvarozó kolléga állítja ki a magyar szállítmányozó cég részére, és a fuvardíjat meg a speditőr fizeti ki magának a fuvarozó munkatársnak. Ez régen, pontosabban 2018. december szilveszteréig, azaz december 31-ig áfamentesen történhetett meg.
És most… 2019-ben
De idéntől már nem ezek szerint a játékszabályok szerint lehet “játszani” a szállítmányozásban, ugyanis 2019. január 1-jétől kizárólag a szállítmányozó (speditőr) teljesítése minősül adómentes szolgáltatásnyújtásnak. Vagyis, amit ő teljesít megrendelő felé. A speditőr által a magyar fuvarozótól megrendelt fuvar viszont már nem felel meg ezen feltételnek, tehát nem lehet adómentesen számlázni, hanem főszabály szerint, két magyar adóalany között 27 százalékos adó terheli a szolgáltatásnyújtást. Ezt kérem export és import terén is figyelembe kell most már venni!
Cikkünk csak egy rövid és tömör összefoglalója a jelenleg is érvényes jogszabályoknak, amelyek a fuvarozási adóköltségeket is befolyásolják. Ha bővebben szeretne informálódni, mindenképp érdemes felmenni az ehhez kapcsolódó hatósági portálokra.