A közúti árufuvarozás kilátásai
- A népességnövekedés és a gazdasági fejlettség természetes velejárója, hogy egyre több áruszállító eszköz kell egy ország gazdaságának folyamatos fejlődésben maradásához. A gazdaság növekedésének üteme azonban jelentősen túlmutat a környezetvédelem fejlődésén. Ennek érdekében kezdték a nagyvállalatok az elektromos /önvezető kamionok fejlesztését napirendre venni.
Az önvezető kamionok részei egy nagyobb felhő alapú rendszernek, mely képes független járműveket összehangoltan irányítani. A kamionok a hálózati központtal operálva képesek rendkívül nagy mennyiségű áru mozgatására mely rugalmasabb, precízebb és folyamatos 24 órás szállítást eredményez.
Ilyen kamion pl. a Volvo- Vera nevű kamionja, melyet a kikötők, gyárak, illetve logisztikai központok nagy mennyiségű és súlyú árujának rövidtávú, gyors, hatékony mozgatására terveztek.
A Scania az AXL kamionjaival rukkolt elő, ahol a szoftver intelligens irányítási környezetben kormányozza és követi nyomon a teherautók egymástól független mozgását. Ez a kamion nem elektromos, azonban tökéletes példa a hagyományos és új technológia kombinációjára, hiszen megújuló bioüzemanyaggal működik.
Az áramszedős kamionokat is a Scania fejlesztette ki. Németországban megépült az első villamosított autópálya-szakasz amelyen hibrid kamionok menet közben szedhetnek áramot egy felsővezetékről -hasonlóan a városi trolibuszokhoz. Az öt kilométeres kísérleti szakasz pozitív tapasztalatok esetén sem fog egyhamar bővülni, nem terveznek felsővezetéket az összes autópálya fölé. Maximum 1000 kilométernyi szakasz megépítését tervezik.
A Knorr- Bremse önvezető kamionját kezdte nemrégiben megalkotni. A kifejlesztett rendszerükkel a kamion képes sávdetektálásra, szenzorokkal a környező forgalom alakulásának pillanatnyi észlelésére, az objektumok detektálására. Tehát lényegében egy olyan járművet kapunk, mely önállóan képes közlekedni kötetlen pályán akár forgalomban is.
5G A JÖVŐ
2 autó egy sorban halad 90 km/h sebességgel s az első autó hirtelen lefékez. A második autó a jelenlegi LTE tipikus hálózati sebességét használva, ami 40 ezredmásodperces késleltetést jelent, már 1 métert tesz meg, ugyanezen körülmények között az 5G 1ms-nál is alacsonyabb késleltetése alatt csak 2,5centimétert tesz meg mire reagál a fékrendszer. Érezhető, hogy milyen elképesztő gyorsaság és hatékonyság lesz elérhető ezáltal.
Vajon hány év mire eljön az idő, mikor létezni fog egy olyan szoftver, amely az összes áruszállító eszközt hibátlanul irányítja megújuló energiát használva 0 károsanyagkibocsátással? Közúton, vagy a föld alatt, esetleg a föld felett fognak zajlani ezek a folyamatok? Meglehet mindezt oldani sofőrök jelenléte nélkül? Ha igen mi lesz a rengeteg fuvarossal, akinek a munkája ennek következtében elvész? Mi történik hogyha olyan esemény történik, melyre nem tud reagálni a rendszer, olyan dolog mely célzottan a rendszer kijátszására játszik? Mindezekre a válasz a jövőben lakozik.